De Europese Unie vaart sinds enkele decennia een duidelijk neoliberale koers, waarbinnen afbraak van de sociale zekerheid een hoge prioriteit geniet, en die leidt tot gevaarlijke sociale desintegratie. Protest tegen dat beleid is zelfs in sociaal-democratische kring niet meer te vinden. Daar is men zelf ook ‘hervormingsgezind’ geworden. Zelfs de rechterlijke macht werkt op eigen wijze mee aan het sociale afbraakbeleid. En laat zich daar ook nog eens flink voor betalen.
Louis van Overbeek
De Vlaamse publicist Geert van Istendael stelde in de
onlangs door hem gehouden Huizinga-lezing de afbraak van de sociale zekerheid
in de Europese Unie aan de kaak sinds daar vanaf de jaren tachtig een neoliberale
koers is ingezet. Deze onder gebruikmaking van de economische crisis als een
‘shocktherapie’ à la Naomi Klein gerealiseerde uitverkoop van de in de
naoorlogse jaren moeizaam als bescherming tegen ziekte, werkloosheid en een
hoge leeftijd opgebouwde sociale zekerheid, die in Nederland serieus begon met
de feitelijke afschaffing van de arbeidsongeschiktheidswet in 2006 en die inmiddels
ook een verhoging van de pensioenleeftijd en een almaar extremere aanscherping
van de bijstandswet behelst, vormt volgens Van Istendael een gevaar voor de
Europese beschaving.
Ook de filosoof John Gray en de voorzitter van de Europese
Anti-Racisme Beweging, Benjamin Abtan, wijzen erop dat de EU weliswaar in de
jaren na WO II een motor voor harmonisering en vrede in Europa is geweest, maar
zich juist nu, nu zij onlangs de Nobelprijs voor de Vrede kreeg toegekend, als een
motor voor desintegratie en extremisme heeft ontwikkeld, die met haar rigoureuze
bezuigingsmaatregelen in een toch al krimpende economie zorgt voor een
onhoudbare sociale situatie, waarin nationalisme herleeft en opnieuw
zondebokken worden aangewezen in de vorm van minderheden. Griekenland wordt in
de armen van neonazi’s gedreven en soortgelijke bewegingen ontstaan elders in
Europa. Onze ‘Denker des Vaderlands’, Hans Achterhuis, had in een omvangrijke
studie het neoliberalisme al ontmaskerd als de zoveelste utopie. Wie, die niet
mede in het neoliberale technocratencomplot zit, zou het niet met Van Istendael
en zijn geestverwanten eens zijn?
Een van de meest verontrustende verschijnselen rond dit hele
sloopproces, waarbij met de sociale zekerheid, zoals Van Istendael opmerkt, een
kroonjuweel van de Europese geest - qua prestatie vergelijkbaar met de
kathedralen van Noord-Frankrijk en de symfonieën van Beethoven - op de
vuilnisbelt van de geschiedenis dreigt te worden geworpen, is het volstrekte
uitblijven, vooral in Nederland, van vrijwel elke vorm van verontwaardiging of
maatschappelijk protest: gemor valt nauwelijks te horen onder de
bevolking, die door pers en media met hun al te nauwe banden met de politiek
nauwelijks meer wordt voorgelicht. Vakbonden zijn verzwakt en zwijgen in plaats
van stakingen te organiseren, sociaal- en christen-democratische politici
volharden in het afschudden van hun ideologische veren tot ze zo kaal zijn als
doodzieke papegaaien, en sommigen uit categorieën waarvan je het het minst zou
verwachten, steken de slopers van de sociale zekerheid zelfs van harte een
helpende hand toe.
Neem bijvoorbeeld de rechtspraak. De Arnhemse
bestuursrechter en vice-president bij de rechtbank aldaar, mr. Erik Klein
Egelink, die onder andere uitspraak gedaan heeft in de geruchtmakende zaak van
‘schoffelweigeraar’ Bennie Beck in 2008, waarin hij het beroep van een tot
verplichte arbeid gedwongen bijstandsgerechtigde gedeeltelijk honoreerde, leek
daarmee in vergelijking met veel andere rechters nog niet eens de beroerdste. Leek.
Eerder dit jaar kon men namelijk constateren dat deze zelfde rechter bij Utrechtse organisatie OSR Juridische Opleidingen, die onder meer juridische medewerkers van gemeenten als doelgroep heeft, cursussen geeft waarin geleerd wordt hoe men op het gebied van de nieuwe, aangescherpte, bijstandswetgeving door een handige interpretatie daarvan besluiten kan nemen, die weliswaar juridisch dubieus en in strijd met internationale verdragen zijn, maar waartegen de rechter binnen het kader van de Nederlandse wet niets kan ondernemen, en die dus, als men het goed aanpakt, zoals het op de website van OSR heet, judge proof zijn, ‘rechterbestendig’.
Eerder dit jaar kon men namelijk constateren dat deze zelfde rechter bij Utrechtse organisatie OSR Juridische Opleidingen, die onder meer juridische medewerkers van gemeenten als doelgroep heeft, cursussen geeft waarin geleerd wordt hoe men op het gebied van de nieuwe, aangescherpte, bijstandswetgeving door een handige interpretatie daarvan besluiten kan nemen, die weliswaar juridisch dubieus en in strijd met internationale verdragen zijn, maar waartegen de rechter binnen het kader van de Nederlandse wet niets kan ondernemen, en die dus, als men het goed aanpakt, zoals het op de website van OSR heet, judge proof zijn, ‘rechterbestendig’.
Dat de weer verder aangescherpte ‘Wet werk en bijstand’,
waarin nu ook een nog verdergaande ‘Tegenprestatie naar vermogen’ - gedwongen
tewerkstelling voor bijstandsontvangers - is opgenomen, dubieus is, blijkt onder
andere wel uit het advies van de toch als zeer ‘gouvernementeel’ bekend staande
Raad van State aan voormalig staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken van 20
mei 2011.* In dat advies waarschuwt de
Raad de staatssecretaris dat ‘spanning…met internationaalrechtelijke verplichtingen
- de Raad doelt op artikel 4 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de
Mens (EVRM) en de verdragen van de Internationale Labour Organisation (ILO) -
dient te worden weggenomen door te waarborgen dat de hiervoor bedoelde grenzen
worden gerespecteerd’. De staatssecretaris verklaarde in reactie op het advies,
in zijn zogeheten ‘Nader rapport’, evenwel dat de Raad dit niet goed zag en er
‘geen spanning ontstaat met de door Nederland in internationaal verband
aangegane verplichtingen’. Waarna de wet door beide Kamers werd geloodst,
frictie met internationale verdragen of niet.
Honderden gemeenten, waaronder vrijwel alle grote steden,
hebben sindsdien dankbaar gebruik gemaakt van de (geenszins kostenloze) diensten
van de rechter, aldus een ‘opleidingsmanager’van de organisatie. Hoe de
rechterlijke macht met behoud van onafhankelijkheid cursussen kan geven die tot
doel hebben zichzelf buiten spel te zetten door besluiten van een andere
staatsmacht zogenaamd ‘judge proof’ te maken, is iets dat als een vraagteken
ter grootte van een kraai rond mijn hoofd blijft cirkelen.
* Zie link: http://www.gemeenteloket.minszw.nl/dossiers/werk-en-inkomen/wwb/kamerstukken/2011-06-17/Advies-Raad-van-State
(vooral de punten 2b en 2c)
Schandalig, je kan op geen enkele instantie meer rekenen in dit land. De burger kan zijn gelijk wel vergeten op deze manier
BeantwoordenVerwijderenMarjorie