Het was te verwachten: de gemeente Zutphen die bij de
decentralisatie van overheidstaken het aantal uren huishoudelijke hulp in het
kader van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) bijna standaard halveerde
zonder goede onderbouwing en zonder maatwerk te leveren, handelde hiermee,
evenals tal van andere gemeenten, in strijd met de wet. Deze gemeenten zijn
hierover dan ook in mei van dit jaar door de hoogste rechter op dit gebied, de
Centrale Raad van Beroep (CRvB) en de staatssecretaris op de vingers getikt. De
gemeente Zutphen vond niettemin desgevraagd dat haar beleid niet hoefde te
worden bijgesteld. Op dit blog werd over dit alles eerder bericht op 26 mei jl.
Als vervolg op deze berispingen is zeer recent (dinsdag 6 september
jl.) in opdracht van de FNV door de befaamde jonge jurist Kevin Wevers, onder
de titel Onderzoek gemeentelijk Wmo-beleid, een vernietigend rapport gepubliceerd,
dat een overzicht bevat van alle gemeenten met betrekking tot de vraag in hoeverre
zij bij de toekenning van hun huishoudelijke hulp handelen conform de wet Wmo
2015 en de jurisprudentie.
De bevindingen aangaande de gemeente Zutphen zijn in dit
rapport te vinden op pagina 100. Ik citeer:
151. Zutphen:*
Uit de informatie van de website kan worden opgemaakt dat
wordt gewerkt met maatwerkvoorzieningen en indiceren in uren.
Een blik op de normtijden uit 2012 maakt duidelijk dat
wordt gewerkt met verlaagde normtijden, zonder dat duidelijk is waar de
verlaagde normtijden op zijn gebaseerd.
De normtijden wijken af voor zowel het lichte als zware
werk en het verschil is vrij fors. Wellicht dat met de inwerkingtreding van de
Wmo 2015 een nieuw protocol wordt gehanteerd, maar het lijkt ons uiterst
onwaarschijnlijk dat de normtijden sindsdien zijn verhoogd.
Conclusie Zutphen: de verlaagde normtijden zullen
waarschijnlijk niet standhouden. Alleen als blijkt dat de nieuwe normtijden tot
stand zijn gekomen na goed, objectief onderzoek, uitgevoerd door derden die
geen belang hebben bij de uitkomst van het onderzoek hebben, zal het protocol
wellicht standhouden. Dit is vooralsnog een onwaarschijnlijke aanname.
Uit het geciteerde rapport blijkt dat maar liefst 77% van
alle gemeenten (minstens 77%, sommige gemeenten weigerden botweg de benodigde gegevens
te verschaffen aan de onderzoeker) zich bij de uitvoering van de Wmo niet aan
de wet houdt. De gemeente Zutphen lijkt over dit wangedrag te denken zoals
sommige automobilisten die in de slipstream van hun voorgangers door
rood licht rijden: als degene voor mij het doet, kan ik het ook het wel maken.
Zie ook site van Reporter Radio op Radio 1:
http://www.nporadio1.nl/reporter-radio/onderwerpen/374024-reportersnl-70-van-de-gelderse-gemeenten-voldoet-niet-aan-de-wmo
Naast bovengenoemd rapport verscheen op 6 september jl. (dezelfde dag waarop ook her rapport verscheen) op de website van Omroep Gelderland een inventarisatie van het Wmo-beleid van alle Gelderse gemeenten.* Hierin wordt ook de gemeente Zutphen genoemd als een van de gemeenten die hun onwettige beleid niet aanpassen.
In dit bericht wordt ook gewag gemaakt van claimbrieven van de FNV aan de gemeente Zutphen die door haar zijn afgewezen. Navraag bij Omroep Gelderland naar de precieze inhoud van deze claims en het en de motivering van de afwijzing leverde het volgende resultaat op (vragen Omroep Gelderland en antwoorden gemeente Zutphen):
-Wat is het antwoord dat de cliënten hebben gekregen of gaan krijgen?
* http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2116147/Hoe-zit-het-met-de-huishoudelijke-hulp-in-uw-gemeente-
Zie ook site van Reporter Radio op Radio 1:
http://www.nporadio1.nl/reporter-radio/onderwerpen/374024-reportersnl-70-van-de-gelderse-gemeenten-voldoet-niet-aan-de-wmo
Naast bovengenoemd rapport verscheen op 6 september jl. (dezelfde dag waarop ook her rapport verscheen) op de website van Omroep Gelderland een inventarisatie van het Wmo-beleid van alle Gelderse gemeenten.* Hierin wordt ook de gemeente Zutphen genoemd als een van de gemeenten die hun onwettige beleid niet aanpassen.
In dit bericht wordt ook gewag gemaakt van claimbrieven van de FNV aan de gemeente Zutphen die door haar zijn afgewezen. Navraag bij Omroep Gelderland naar de precieze inhoud van deze claims en het en de motivering van de afwijzing leverde het volgende resultaat op (vragen Omroep Gelderland en antwoorden gemeente Zutphen):
-Waarom gaat er niets veranderen?
Gemeente Zutphen
levert al maatwerk. We kijken naar de klant en indiceren op basis van
zijn of haar situatie. Op basis daarvan leveren we uren af. Het huidige
beleid van de gemeente Zutphen is dus niet in
strijd met de uitspraken van de CrVB en hoeft dus niet te worden
aangepast.
-Hoeveel
claimbrieven heeft u gekregen van cliënten die via de FNV-actie of een
actie van een andere organisatie een brief hebben gestuurd om hun uren
terug te krijgen?
Dat
heb ik niet helemaal scherp, maar een stuk of 5 à 10 zijn
binnengekomen. In de brief wordt de gemeente verzocht om op basis van
uitspraken van de CRvB de indicatie huishoudelijke
hulp te verhogen. Daarnaast wordt gevraagd om een schadevergoeding.
-Wat is het antwoord dat de cliënten hebben gekregen of gaan krijgen?
De
cliënten hebben een reactie ontvangen in de lijn met het bovenstaande.
Omdat het huidige beleid van de gemeente Zutphen niet in strijd is met
de uitspraken van de CrVB, hoeft
deze niet te worden aangepast.
* http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2116147/Hoe-zit-het-met-de-huishoudelijke-hulp-in-uw-gemeente-
Geen opmerkingen:
Een reactie posten